logo kino za rogiem.jpeg

gminnyportalmapowy180x1001.jpeg

opolska karta rodziny i seniora.jpeg

nowy_sys_gos_odpadami.jpeg

LOGO-PLEZJO.jpeg

oleski-koszyk.jpeg

LGD - Górna Prosna 120x76.jpeg

logo_1.jpeg

OOL24.jpeg

Znajdź nas na:
Facebook Gminy Rudniki

kmzp.jpeg

logo_kolor_skrot_duze.jpeg

zaloz firme.jpeg

Nowy-PO KL.jpeg

Nowy-RPO.jpeg

plakat2008-09.jpeg

Aktualności z regionu opolskiego - informacje, komunikaty, wydarzenia, imprezy

Ocalić od zapomienia. Warsztaty ginących zawodów oraz dziedzictwa kulturowego.

1logo_unii.jpeg Marszałek Województwa Opolskiego.jpeg 2 leader_ue.png 3 Logo LGD Górna prosna.jpeg 4 PROW_2007-13_logo.jpeg

Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
Europa inwestująca w obszary wiejskie. Projekt współfinasowany ze środków Unii Europejskiej w ramach osi IV LEADER. Program Rozwoju Obszarów wiejskich 2007-2013.

OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA

         W dniach 5 i 6  lipca 2014 roku młodzież szkolna z terenu LGD Górna Prosna, ze szkół podstawowych Gminy Rudniki wraz z opiekunkami wzięła udział w dwudniowych warsztatach ginących zawodów oraz dziedzictwa kulturowego w ramach projektu "Ocalić od zapomnienia" w Bobrowie. 
    Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, jak przygotować:  kiszone ogórki, tradycyjny bigos czy zupę drwala. Mieli też możliwość degustować te smaczne i zdrowe potrawy, m.in. chleb ze smalcem i kiszonym ogórkiem, dżem z truskawek, no i oczywiście przepyszny bigos oraz zupę. Nie zabrakło też gaszącego pragnienie soku z wiśni. Wielką atrakcją dla uczniów był nie tylko pokaz kulinarny prowadzony przez  Edwarda Gładysza, ale również możliwość przygotowywania rozmaitych specjałów pod okiem mistrza. Przedstawiciele Państwowej Inspekcji Pracy w Opolu przeprowadzili konkurs plastyczny i wiedzy, w którym nasi uczniowie mogli wykazać się znajomością zasad bezpieczeństwa. Kolejnym punktem warsztatów były wykłady i zajęcia edukacyjne: „Bezpieczna praca drwala”, „Las bliżej nas” i „Ochrona środowiska”, a prowadzone przez  Leszka Morawiaka i Wojciecha Jaronia  oraz Dariusza Brysia i  Michała Zająca. Następnie odbył się pokaz kiszenia kapusty metodą tradycyjną, a na zakończenie uczestnicy warsztatów wzięli udział  w grach i konkursach, stając się członkami plemienia „Kolorowych Piórek”. 
Drugi dzień warsztatów ginących zawodów oraz dziedzictwa kulturowego w ramach projektu "Ocalić od zapomnienia" powitał nas piękną, słoneczną pogodą. Wykłady rozpoczął dyrektor szkoły leśnej z Francji, który  opowiedział  o nauce zawodu leśnika w zaprzyjaźnionym kraju. Oczywiście pomocą służyła pani tłumacz. Gość chętnie odpowiadał na pytania uczniów związane z pracą leśnika i jego edukacją.
     Kolejnym punktem programu był wykład nauczycieli Technikum Leśnego im. Stanisława Morawskiego w Brynku - Agnieszki Sławateckiej i  Krzysztofa Ułanowskiego, którzy przedstawili sposoby kształcenia przyszłych drwali i pracowników leśnych. Po ukończeniu tej szkoły uczniowie uzyskują uprawnienia operatora pilarki spalinowej oraz kwalifikacje z zakresu użytkowania zasobów leśnych i ich zagospodarowania. Uczniowie dowiedzieli się, jak zbudowana jest piła motorowa i z jaką ostrożnością należy nią pracować. Obejrzeć można było również dawne narzędzia pracy drwala takie jak piły ręczne i siekierki.
    Nie zabrakło też pytań konkursowych z zakresu przyrody. Uczestnicy wykazali się znajomością roślin i zwierząt leśnych oraz pojęć związanych z ochroną środowiska. Trafnie potrafili na podstawie opisów rozpoznać takie zwierzęta jak: zając, lis, wilk, dzik, sarna, jeleń czy borsuk.
    Następnie  Jacek Stochniałek – Mistrz Polski Drwali - przybliżył zebranym walory pracy drwala oraz zaprezentował pokaz umiejętności praktycznych, jak cięcie piłą motorową kłody drewna na plastry oraz  bardzo widowiskowe okrzesywanie .

    Przedsięwzięcie zakończyły występy artystyczne w wykonaniu  zespołu folklorystycznego „Rudniczanie” oraz góralskiej kapeli ludowej „U bacy”.

    Wszyscy uczestnicy warsztatów wyjechali z Bobrowej zadowoleni, uśmiechnięci, bogatsi w wiedzę i umiejętności oraz zintegrowani w swojej Małej Ojczyźnie. Trzeba przyznać, że projekt z całą pewnością spełnił swoją rolę dydaktyczną, wychowawczą i kulturową.