Nowe miesięczne stawki opłat z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązujące od 01-01-2018 r.

logo kino za rogiem.jpeg

gminnyportalmapowy180x1001.jpeg

opolska karta rodziny i seniora.jpeg

nowy_sys_gos_odpadami.jpeg

LOGO-PLEZJO.jpeg

oleski-koszyk.jpeg

LGD - Górna Prosna 120x76.jpeg

logo_1.jpeg

OOL24.jpeg

Znajdź nas na:
Facebook Gminy Rudniki

kmzp.jpeg

logo_kolor_skrot_duze.jpeg

zaloz firme.jpeg

Nowy-PO KL.jpeg

Nowy-RPO.jpeg

plakat2008-09.jpeg

Aktualności z regionu opolskiego - informacje, komunikaty, wydarzenia, imprezy

Zapisz się do newslettera

4-24 czerwca Dni Walki z Rakiem

 

25-31 maja - Europejski Tydzień Walki z Rakiem

4-24 czerwca - Dni Walki z Rakiem

 

Nikt nie jest skazany na raka

 

Końcówka maja oraz trzy tygodnie czerwca, to od kilku lat dni, w których powinniśmy głębiej pochylać się nad zagrożeniem ze strony chorób nowotworowych. Te dni winny nam uświadamiać, że jeżeli nic nie zmienimy w naszym podejściu do własnego zdrowia, to wszelkie programy zdrowotne okazać się mogą jedynie przysłowiowym „wołaniem na puszczy”.

Bo walka z nowotworami polega przede wszystkim na unikaniu czynników ryzyka zachorowania, których jest niemało, ale ich unikanie przy odrobinie wiedzy a przede wszystkim woli, może być wprowadzone w czyn niemal od zaraz.

Mowa o szeroko pojmowanym zdrowym stylu życia oraz jego bardziej szczegółowej wersji, jaką jest Europejski Tydzień Walki z Rakiem. Zawiera on 11 zaleceń, których stosowanie pozwala znacząco ograniczyć ryzyko zachorowania na raka lub też wykryć niektóre typy nowotworów w bardzo wczesnym stadium. Wśród tych zaleceń, znajdują się całkiem „banalne” przepisy na zahamowanie wzrostu liczby zachorowań na raka, aczkolwiek ich merytoryczna wartość jest nie do przecenienia. Mowa m.in. o pierwszych sześciu zaleceniach Kodeksu, takich jak:

  1. Nie pal; jeśli palisz, przestań. Jeśli nie potrafisz przestać, nie pal przy niepalących
  2. Wystrzegaj się otyłości
  3. Bądź codziennie aktywny ruchowo, uprawiaj ćwiczenia fizyczne
  4. Spożywaj więcej warzyw i owoców; jedz co najmniej 5 porcji dziennie
  5. Nigdy się nie upijaj
  6. Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne.

 

Współcześni badacze czynników ryzyka chorób nowotworowych nie mają wątpliwości, że zdecydowana większość zachorowań na nowotwory jest funkcją stylu życia ludzi, którzy na nie chorują. I mówią też, że nikt nie jest skazany na raka…

Trzy pierwsze punkty Kodeksu, a także punkt 5 – to w zasadzie elementarz zdrowego stylu życia, zresztą tożsamy z profilaktyką chorób układu krążenia. Ale punkt czwarty, zachęcający do jedzenia warzyw i owoców, jako dominujących w codziennym menu – jest bodajże punktem najistotniejszym z punktu widzenia profilaktyki nowotworowej.

Dlaczego rośliny (bo nie tylko owoce i warzywa, ale również zioła i nasiona) w codziennym menu są takie ważne? Otóż ich dobroczynne działanie ma przede wszystkim związek z obecnością w nich związków fitochemicznych (z łac. fito- roślina) o właściwościach nie tylko przeciwutleniających (antyoksydacyjnych), neutralizujących wolne rodniki, ale przede wszystkim mające zdolność oddziaływania na wiele procesów, hamujących rozwój raka. Mowa m.in. o usprawnianiu systemu immunologicznego, jak również blokowaniu procesu angiogenezy (tj. rozwoju naczyń krwionośnych, odżywiających guza).  Dlatego właśnie niektórzy badacze regularne spożywanie owoców i warzyw porównują do chemioterapii prewencyjnej, która zapobiega rozwojowi nowotworowych mikroguzków.

Większość roślinnych produktów spożywczych zawiera substancje przeciwnowotworowe (jak np.  bioflawonoidy, kwasy fenolowe, stilbeny, lignany), które podawane w codziennym menu wzmacniają układ odpornościowy (immunologiczny) człowieka.  A wszystko, co ten układ wzmacnia, hamuje także rozwój nowotworów.

Warto być przezornym i widzieć nie tylko początek drogi swojego dorosłego życia, ale także jej kolejne odcinki, z tymi najdalszymi włącznie…

 

Wyślij kartkę Wójt Odpowiada Znajdź Nas