Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzew
Urząd Gminy Rudniki informuje, że w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 maja 2017r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2017 r. poz. 1074) od dnia 17 czerwca 2017 r. obowiązują nowe zasady usuwania drzew i krzewów z nieruchomości.
Właściciel nieruchomości jest obowiązany dokonać zgłoszenia do Wójta Gminy zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz srebrzystego.
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego.
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Druk zgłoszenia do pobrania poniżej oraz w urzędzie gminy pok. nr 6 na parterze.
Od dnia doręczenia zgłoszenia do urzędu gminy, w terminie 21 dni, dokonuje się oględzin w celu ustalenia zasadności zgłoszenia oraz sporządzenia protokołu.
Po dokonaniu oględzin należy odczekać 14 dni – w takim bowiem terminie Wójt Gminy może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Przepisy wyraźnie określają, że za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej albo dzień wprowadzenia do systemu teleinformatycznego.
Ponadto jeżeli w terminie 5 lat od dnia dokonania w/w oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usuniecie drzewa.
Nie wymaga zgłoszenia usunięcie:
- krzewu lub krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
- drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz srebrzystego.
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego.
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
- drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
- drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach;
- drzew lub krzewów owocowych z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
- drzew lub krzewów, które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych albo tworzenie na torowiskach zasp śnieżnych, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
- drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu ze względu na potrzeby związane z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych;
- w przypadku prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia.
- drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:
a) jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,
b) inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot;
(Zgłoszenie dostępne w załącznikach poniżej.)
Powyższe zasady nie dotyczą nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków lub położonych na obszarach wpisanych do rejestru zabytków oraz drzew uznanych za pomniki przyrody. W przypadku lokalizacji drzew lub krzewów na działkach objętych ww. ochroną konserwatorską organem właściwym do wydania zezwolenia na ich usunięcie, w oparciu o przepisy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, jest wojewódzki konserwator zabytków.
W przypadku pytań odnośnie w/w zmian zapraszamy do Urzędu Gminy pok. nr 6 na parterze. Tel. 34 3595 072 wew. 25.
Załączniki do pobrania:
druk zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew.doc (51,50KB)
Klauzula informacyjna .docx (17,37KB)
wniosek o wydanie zaświadczenia.doc (53,00KB)
wniosek o wydanie kopii protokołu.doc (54,50KB)
zgłoszenie wywrotu lub złomu.doc (30,50KB)