GMINNA DOTACJA DO WYMIANY ŹRÓDEŁ CIEPŁA
Wójt Gminy Rudniki
zaprasza mieszkańców Gminy Rudniki do składania wniosków o udzielenie pomocy finansowej w formie dotacji celowej. Celem wsparcia jest realizacja działań mających na celu likwidację źródeł niskiej emisji oraz zastąpienie ich rozwiązaniami proekologicznymi, które przyczynią się do poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska.
Dotacja jest udzielana na podstawie Uchwały Nr XVIII/131/2025 Rady Gminy Rudniki z dnia 26 czerwca 2025 r. w sprawie określenia zasad udzielania i rozliczania dotacji celowej ze środków budżetu Gminy Rudniki na realizację zadań polegających na likwidacji źródeł niskiej emisji i ich zastąpieniu rozwiązaniami proekologicznymi (Dz. Urz. Woj. Opolskiego z 2025 r., poz. 1742.). Szczegółowe warunki przyznawania i rozliczania dotacji określa regulamin stanowiący załącznik do uchwały.
Serdecznie zachęcamy do skorzystania z tej możliwości i wspólnego dbania o czystsze środowisko naszej gminy.
Nabór wniosków będzie trwał od 09.10.2025 r. do 31.10.2025 r.
Dotacja przeznaczona jest na realizację działań z zakresu ochrony środowiska obejmujących trwałą zmianę systemu ogrzewania opartego na paliwie stałym na nowe źródło ciepła wpisane na Listę Zielonych Urządzeń i Materiałów (ZUM), prowadzoną przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, na jedno z niżej wymienionych rozwiązań:
- kocioł na pellet drzewny o podwyższonym standardzie
- kocioł zgazowujący drewno o podwyższonym standardzie
- ogrzewanie elektryczne
- elektryczne urządzenia grzewcze (służące do ogrzania całej powierzchni użytkowej budynku/lokalu)
- pompa ciepła powietrze-woda
- pompa ciepła powietrze-woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej
- gruntowa pompa ciepła
Wysokość dotacji może stanowić 30% kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 3 000 zł brutto.
Przysługuje osobom fizycznym:
- będącym właścicielami budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych
- posiadającym inny tytuł prawny do lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych, za zgodą ich właściciela.
Najważniejsze zasady:
- Do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie koszty poniesione po dniu podpisania umowy.
- Zadanie objęte dotacją należy zrealizować i rozliczyć najpóźniej do dnia 20 listopada 2025 r.
- Wnioski rozpatrywane są według kolejności wpływu do wyczerpania środków przeznaczonych na dotacje w danym roku budżetowym.
- Szczegółowe zasady przyznawania i rozliczania dotacji określa regulamin stanowiący załącznik do uchwały.
Wnioski o udzielenie dotacji, wraz z wymaganymi załącznikami należy składać:
- osobiście w Urzędzie Gminy Rudniki w godzinach pracy urzędu,
- pocztą (decyduje data wpływu do urzędu),
- elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP lub na adres e-Doręczeń, podpisane elektronicznie.
Wzory wniosków, oświadczeń oraz wykaz wymaganych dokumentów dostępne są:
- na stronie internetowej Urzędu Gminy Rudniki: www.rudniki.pl,
- w Referacie Ochrony Środowiska, Nieruchomości i Zagospodarowania Przestrzennego Urzędu Gminy Rudniki, ul. Wojska Polskiego 12A, 46-325 Rudniki, pokój nr 6,
- Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 34 399 94 35.
Załączniki:
Uchwała.pdf
Regulamin.pdf
wniosek o udzielenie dotacji
Oświadczenie właściciela
wniosek o wypłatę dotacji